Press

Presskontakt

För frågor gällande press, kontakta PR-ansvarig; 500 Stockholm / Simon Strand
E-post: simon.strand@500stockholm.com
Telefon: +46 (0) 739 553 952

Showroom, utlån & bildförfrågningar, kontakta; MOLINO PR / Joakim Lang
E-post: joakim@molinopr.com
Telefon: +46 (0)8-611 22 50

 

PRESSMEDDELANDE 3 MAJ 2017

JC redo att lämna rekonstruktionen

Genom beslut i Stockholms tingsrätt idag upphör rekonstruktionen av butikskedjan JC Jeans Company när ackordbeslutet vunnit laga kraft. En övertygande majoritet av borgenärerna stödjer JCs ackordförslag och företagets plan för att vända flera år av negativa resultat till vinst. En ny ledning har nyligen utsetts och en ny varumärkesposition håller på att färdigställas, för att snart lanseras på marknaden.

Efter en lång period av motgångar ansökte JC i april 2016 om rekonstruktion. Nu bedöms företaget återigen ha förutsättningar att stå på egna ben.

JC planerar en omställning från röda till svarta siffror inom en snar framtid, och genomför därmed en rad förändringar. Rekryteringar av nya nyckelpersoner och en förändrad strategi med sikte på en ny marknadsposition är delar av JCs plan. Den nya positionen, med konceptnamnet Scandinavian Denim House, kommer att innebära ett nytt butikskoncept och en ny e-handelsplattform som kommer att lanseras på marknaden redan i maj.

– Efter en strategisk översyn av vår nuvarande situation kom vi fram till slutsatsen att vi måste närma oss marknaden på ett nytt sätt, och anpassa oss efter den snabbt förändrade retail-branschen, samt nya kundbeteenden. Vi måste förbättra vår service och vår kundupplevelse genom att ligga i framkant både teknologiskt och i vår förståelse för det nya landskapet. Vi behöver även effektivisera våra supportfunktioner centralt, säger Stefano di Martino, ny operativ chef för JC.

Italienaren Stefano di Martino tillträdde i januari i år. Han är en internationell branschprofil med tidigare erfarenheter från höga chefspositioner inom företag som Nike, Levis och G-star Raw.

– Vårt fokus ligger nu på att lansera JCs nya varumärkesposition, genom att bygga vidare på JCs historik som ett ”Scandinavian Denim House” i Sverige. Jag har blivit väldigt glad över att höra hur många svenskar har en stark relation till JC, och om hur de vuxit upp med företaget. JC är en svensk institution, och jag tror att JC kommer att bli starkare genom denna process. Jag känner mig säker i att vi kommer att skapa lönsamhet inom en snar framtid, och jag ser fram emot att leda bolaget in i en ny fas, säger di Martino.